Over Leerstijlen

Er bestaan verschillen in de manier waarop professionals nieuwe kennis en vaardigheden verwerven en verwerken. Ieder heeft zo zijn eigen manier van werken. Vergelijk het met het in elkaar zetten van een IKEA-kast. De een leest eerst de instructie van A tot Z door, de ander bekijkt alleen de plaatjes en weer iemand anders gaat meteen aan de slag zonder de instructie erbij te pakken. Uiteindelijk zullen ze allemaal de kast in elkaar zetten, maar de weg naar het eindresultaat verschilt van persoon tot persoon. Verschillende attitudes en gedragingen bepalen op welke manier iemand gewend is om dingen aan te pakken. De een is meer visueel ingesteld; de ander juist auditief, de een is meer introvert; de ander meer extravert, de een is meer een doener; de ander meer een denker. Het een is niet beter dan het ander. Organisaties zijn vaak vooral gericht op de denker, op hoe je zaken in een theoretisch kader kunt zien. Aan de andere stijlen: experimenteren en ervaren wordt meestal minder aandacht besteed. Aandacht voor verschillen leidt echter tot krachtigere organisaties. De kracht zit in de juiste mix van verschillen. Een divers samengesteld team presteert beter. Hoe meer verschillende stijlen in een team vertegenwoordigd zijn, hoe gemakkelijker uiteenlopende problemen worden opgelost. Het verruimt de blik, is vernieuwend, verbetert besluitvorming en leidt tot meer ondernemerschap.

Wil jij weten hoe dat werkt en de kracht van verschillen benutten in je werk? Lees dan ons trainingsaanbod.

X
X